A TÁRSASÁG KRÉMJE - SÜTŐTÖK MUSTÁR

2019. október 20., vasárnap


Hatalmas potenciálja van a sütőtöknek. Azon egyik Joker zöldségek egyike, amelyik állagánál és ízénél fogva is kiválthat más, hasonló konzisztenciájú hozzávalókat. Bárki aki, sütőtök sütésre adja az idejét, csípjen le pár evőkanálnyi kész pürét és ízesítse szája, hangulata szerint. Így tettem most én is. 

A milligrammra megírt, pontos hozzávalós merev recepteket a hétköznapi konyhákban felejtsük el végre és bízzuk magunkat, magunkra. Harmónia, az egymáshoz társított alapanyagok és azok megfelelő arányából és a hozzáadott energia töltetétől lesz. Persze azért jó ha tisztában vagyunk az ízekkel és itt most nem a négyalapízjamegvanazazötödikazumamira gondolok. Hanem alapvetően arra, hogy egy-egy íz pl. hideg vagy meleg, színes vagy színtelen, gazdag vagy egyvonalú érzetet vált ki belőlünk? És ha már tudom milyen, vajon melyik másikkal keverném? Sütés, főzés hatására mi történik azzal az ízzel? Veszít a vonzerejéből vagy még hangsúlyosabb lesz? Mennyi egy íz lecsengése? Milyen végeredményt szeretnék látni a tányéron, ja nem ott. Az arcon. Szeretem nézni, ahogy valahogy elomlik az összhangzat-íz (hiába a harmónia is zenei kifejezés) egy-egy arcon. Nyakon csípett pillanatokban lágyulnak a ráncok, melegszik a bőrtónus. Szeretem, amikor ez a pillanatnyi, kontrol nélküli kiszolgáltatottság felfed valami mérhetetlenül emberit. 

Ehhez a sütőtökmustárhoz, 4 evőkanál, átpasszírozott, sült sütőtökpürét használtam. A tököt 2 evőkanálnyi olívaolajjal, 1 evőkanálnyi balzsamecettel, fél evőkanálnyi datolyasziruppal, csipet sóval egybemixeltem. Ez az alap. A továbbiakban pedig lehet füstölt - füstölt paprika, csípős - csilifélék, fűszeres - curry félék hozzáadásával. Tök jól kiváltja a ketchup-majonéz-mustár kombót a hamburgerben, vagy sajtok, sültek mellé, szendvicsbe, salátára öntetként, tésztákra, lágyabb tojásos ételekre öntve, ezer ötletem van... 

Együk frissen és a levegő hőmérsékletével megegyező hőfokon. Igenis számít, hogy az ízmolekulák nem fagyottan érkeznek a szánkba, mint ahogy ennél a kedvenc tökös receptemnél sem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése