Pompos stációk

2016. március 24., csütörtök

Eddig a pillanatig egyáltalán nem kapcsoltam össze magamban a nagymamámék által pomposnak nevezett mákos gubát az általam meglehetősen lenézett töki pompossal. A pompos, kenyérből kiszakított darabot jelent, továbbiakban nem is szorul magyarázatra. Pár napja kóstoltam (ettem 2 szelet) mákosguba tortát az Édesemben, habos, könnyű, citromos hercegkisasszonyt. Ritkán készítek mákos édességeket, de most elkapott a gépszíj. Igazán elégedett lettem a mákosguba felfújttal, de elárulom az igazi flash valahol félúton történt, a kalácshús és fűszeres forró tej találkozásakor. Itt akár meg is állhattam volna és valójában a végeredmény nem is múlja felül a középidőt, mégis fontosnak érzem, hogy végigvittem az általam elképzelt teljes folyamatot. Így, kezdem a végével, a mákosguba felfújttal.



HOZZÁ: 1 kiskalács, 4-5 dl tej, 1 kezeletlen citrom héja, 1 evőkanál vaníliás nádcukor, 1 nagy csipet só, 2 evőkanál vaj, a máktöltelékhez: 15 dkg őrölt mák, 2 evőkanál nádcukor, 1 kezeletlen citrom héja, 1-1,5 dl tej, 2 evőkanál szilvalekvár, 2 evőkanál akácméz, 2 evőkanál kezeletlen citrom leve
 A kalácsot zöldséghámozóval megborotválom (a sült barna héjat azért hagyom el, mert viszonylag homogén, világos vágási felületet álmodtam meg) és 2,5 cm-es szeletekre vágom.  A mákot duplán átdarálom, majd pár percig alacsony hőfokon krémmé főzöm a tejjel, a cukorral és a citromhéjjal. Hozzáadom a szilvalekvárt is és botmixerrel krémesítem.  A sütőt előmelegítem 185 fokra. Egy kisebb tortaformát alaposan átkenek puha vajjal.  A tejet felforralom (laktózmentes tejet használtam, ez volt kéznél és mivel ez a típusú tej önmagában kissé édes, a belekevert cukor mennyiséget csökkenteni tudtam), a frissen reszelt citromhéjjal, a vaníliás cukorral és a sóval elkeverem. A kalácsszeleteket a forró tejhez adom. A kalácshús a forró tejet felszívja, - EZ ITT A KÖZÉPIDŐ!!! - megpuhul és feltámad. Itt érdemes egy kiskanállal nekiesni és mérlegelni: azonnal és forrón tálalni előmelegített kistányérokba a mákkrémmel - némi narancs-, citromsorbet vagy vaníliafagylalt díszítéssel-,  vagy folytatni a már előkészített sütéssel.  Az utóbbinál a tejes kalácsmasszát és mákkrémet felváltva a tortaformába terítem, rázogatva elrendezem és 30 perc alatt készresütöm. Sütés közben csodásan megemelkedik. Teljesen hagyom kihűlni és éjszakára a hűtőbe teszem. Másnap kiborítom a formából tetejét méz és citromlé keverékével locsolom meg, majd szeletelem. 


Fogkefe azért legyen kéznél. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése