egy kis fekete

2014. június 12., csütörtök



Épp elcsíptem a szomolyai fekete cseresznye utolsó, túlérett adagját. Idén azért nagyot léptem előre, mert végre Szomolyáról hoztam, mert megismerkedtem egy őstermelővel, mert megkaptam a telefonszámát, mert 2015-ben már május elején tudni fogom mikor mehetek még igazán időben újra Szomolyára, ahol a legfeketébb és legédesebb cseresznye terem úgy, ahogy szerintem a világon sehogy. Valahogy egészen hihetetlen, hogy tud csokibonbonná érni májusban, olyan cukortartalommal, ami októberi szőlőszemek sajátja. Szomolya és környéke az egri borvidék egyik puzzle-darabkája, ahol a riolittufára rakódott kavicsos- és mészköves agyagtalaj a bölcsője a korán termő fekete cseresznyefáknak. Attila őstermelő, szomolyai őslakos szerint Ráckevénél is van egy hasonló cseresznyefaültetvény, amely alapja az Agárdi pálinkamanufaktúra fajtáról elnevezett főzetének, de ezzel a színnel és ízzel csak a szomolyaiakat (jamaikaiakat) ajándékozza meg. A cseri belül is fekete, leve örökre fest. Valaki vizsgálta már az összefüggést a bikavér, a szomolyai cseresznye és a terroár között?

Gondoltam főzök majd lekvárt, lesz szörp, leves, marad sütire és grillezett hús mellé is. Aztán megettük nyersen. A megmentett kétmaréknyi cseresznyéből sütöttem ezt a kis gyümölcsös, joghurtos tortát.
HOZZÁ: 2,5 dl török joghurt, 2 egész tojás, 2 evőkanál szőlőmagolaj, 1 kezeletlen citrom héja és fél citrom leve, 3 evőkanál nádcukor, 10 dkg liszt, 1 csipet só, 1 mokkáskanál sütőpor, tetejére 2 marék tisztított, magozott cseresznye, a másik fél citrom leve és 2 evőkanál porcukor keveréke. A lisztet a sóval és sütőporral összeszitálom és elkeverem a joghurt, tojás, cukor, olaj, citromlé és citromhéj keverékével. Olajozott, lisztezett tortaformába simítom, tetejére szórom a gyümölcsöt és180 fokon kb. 10 perc alatt sütöm, majd egy evőpálcikával kis lyukakat fúrok bele és a citromos, cukros lével meglocsolom. A lyukakba csorogjon bele a máz. Kb. 3 percre visszateszem a még meleg, de már lekapcsolt sütőbe.



Cseri helyett bármilyen gyümölccsel tökéletes. A cseresznyelány Anouk, aki épp váratlanul megérkezett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése