birskristály

2014. november 16., vasárnap

A birsalmalekvár sokáig egy rágós szappanra emlékeztetett, amivel Sári dédmama a gyümölcskenyeret turbózta. Gyerekkori családom nőtagjaival ellentétben nem nagyon szerettem, ízérzékemet nem befolyásolták praktikus előnyei, miszerint irdatlan cukortartalmánál fogva sokáig eláll, olcsó de színes és annyira azért senki sem szereti, hogy suttyomban rájárjon a spájzba. Utóbbi különben is lehetetlen küldetés lett volna, mivel Ármin dédapám cukorbetegsége és csillapíthatatlan édesség iránti vágya miatt a spájzkulcsot - szép csomóban -, több más szekrénykulccsal együtt Sári féltőn az övén hordta. Ármint féltette, nem a birset. Ekkor voltam 5-6 éves. A birs pedig jó pár évtizedre feledésbe merült, majd amikor újra divatba jött, először talán egy őszi kacsamájhoz próbáltam birskompótot készíteni, de félbehagytam és gondoltam, majd másnap folytatom. Így történt, hogy a gyümölcsdarabok a cukros és citromos pácban egy éjszakát pihentek. Mivel a birsnek az almához hasonlóan magas a pektintartalma, a kompót leve szinte kocsonyásra dermedt. Ezt a levet használtam fel ennek a gyönyörű padparadzsára emlékeztető kristálytiszta zselének a születéséhez. Sajt, sonka, kacsa vagy libamáj mellé. Szeretem csak nézegetni is.
HOZZÁ: 3 db birsalma, cukor, víz, 1 kezeletlen citrom héja és leve
A megmosott, negyedbevágott birsalmákat, héjjal-maggal egy lapos lábasban, annyi vízzel amennyi ellepi, a citromlével és héjával együtt puhára főztem. Miután kihűlt, egy napra, lefedve a hűtőben pihentettem. Másnap kicsit felmelegítettem, nagyon sűrű szűrőn átöntöttem, hogy a leve szép tiszta legyen. Lényeg a lé, aminek súlyától függően 250 ml-hez 150 g kristálycukrot adtam, felforraltam, habját leszedtem és minimum 30 percig főztem, amíg kocsonyásodni kezdett. Ilyenkor mézállagú. Amint a cukor enyhén karamellizálódni kezd /ezt a zselé színén látni/, azonnal az előkészített kicsi üvegekbe töltöttem, másnapig dunsztoltam, kihűtöttem, hogy a cukorzselé megdermedjen. Felbontás után a hűtőben tartom. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése