AJO BLANCO - a fehér gazpacho

2019. szeptember 12., csütörtök

Íme egy újabb példa arra, hogy megmaradt alapanyagokat hogyan lehet brilliánsan társítani szezonális hozzávalókkal. Szokatlannak tűnik, de egyáltalán nem az. Mondjuk amikor kisgyerek voltam, én is furcsán néztem az apukámra amikor valami nosztalgikus hangulattal emlegette, hogy milyen jó is volt gyerekkorában, az őszi uzsonna, fehérkenyér szőlővel és dióval. Voltak egyéb furcsa szokásai is, pl tejföl pirospaprikával meg sóval, de az egy másik történet és már nem is olyan furcsa, ahogy az ízlelőbimbóink kopásával egyre ehetőbbé válik minden. Visszatérve a szőlős szendóra és még arra is, hogy apukám csak idősebb korában járt a spanyoloknál, aztán mégiscsak tudta valahogy ezt a levesreceptet, jó, legalább az alapanyagokat, csak úgy látszik a nagymamám lehetett türelmetlen, vagy az ő nagymamája, hogy már nem bajlódtak a hozzávalók összecsiszolásával és lehet, hogy hajdanán hozzá is tették, hogy "úúúúgyis egy helyre megy", szóval én tökéletesítettem a szőlős szendót, ami valójában egy andalúziai szőlőleves. befejezem a blablát és írom a receptet, mert arra sosincs időm.

HOZZÁ: egy szép nagy fürt fehér szőlő, 2 nagy szelet fehér kenyér (szárított, héj nélküli - a fehérvári úton az erdélyi árusoknál szoktam venni az emeleten hátul, a tejesek mögött, természetes kovásszal, burgonyával készítik, fakemencében sütik - pityókás kenyér néven fut és tényleg ujjonganak a sejtjeim /vagy apámé, nagyanyámé és az összes felmenők nevében a sajátjaim is a nosztalgikus örömtől/ - szerdára érkezik el is fogy péntekig, bár legalább 5 napig friss marad, tömör bélzetű, kacsazsír és padlizsán krém alá alá fekszik a legjobban...), 1 marék fehér, héj nélküli mandula, 1 gerezd fokhagyma, 1 teáskanál fehér balzsamecet, 1 evőkanál száraz sherry (na jó elhagyható),
6 dl jéghidegre hűtött tisztított víz, tetejére pedig 1 teáskanál friss, zöld ízű olívaolaj, pár szép szem szőlő félbevágva, magozva, sópehely

Nem csináltam ebből faxnit, a jó alapanyagokhoz én már csak annyit tudtam hozzátenni, hogy egybeturmixoltam az egészet, majd sűrű szövésű szűrőn átpasszíroztam és már tálaltam is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése