A KÓKUSZOS

2017. június 22., csütörtök





Lássuk be, hogy a legjobb szülinapi bulikhoz igencsak hozzátesz egy tálcányi kókuszos. Mondjuk a Dédmamám konyhájában sosem készült, mivel az akkori margarinos receptek nálunk kimaradtak, a kókuszról, kecsapról és pirosaranyról nem is beszélve. Persze lehet, hogy eleinte az elérhetetlenségük okán váltak csak akkori kedvenceimmé. Nem tudom, hogy időközben, mármint az elmúlt kb. 30 évben lassan kikopott a fővárosi gasztronómiából vagy csak a mi házunk táján bukkan fel egyre ritkábban? Nyilván népszerűségét csökkenti a józan ész, miszerint vajból és cukorból egyre kevesebb kerül a konyhába és az újragondolt mindenmentes verziók nem adják meg ugyanazt az ízélményt nekem. De, amikor adott az alkalom és csillagállás, beleadok mindent, úgy tökéletes.

KOCKÁK:  2 egész tojás, 20 dkg kristálycukor, 1 evőkanál kókuszzsír, 1 kezeletlen citrom leve, 2 dl tej, 25 dkg liszt, 1 sütőpor, 1 nagy csipet só

VAJKAKAÓSZÓSZ: 4 egész tojás, 25 dkg kristálycukor, 2 púpozott evőkanál főzőkakaó (nekem a szokásos Valrhona 100%), 2 dl tej, 25 dkg vaj
HEMPERGŐ: 30 dkg átőrölt bio kókuszreszelék
A készen vett kókuszreszeléket mégegyszer át szoktam pörgetni konyhai késes aprítóban. A reszelék finomabb lesz állagra és ízre egyaránt. 

Az egész tojásokat a cukorral, kókuszzsírral, citromlével habosra kevertem, jöhet a sütőporral és sóval átszitált liszt, végül a tej. Kiolajozott, lisztezett tepsibe öntöttem és 180 fokon, 20 perc alatt készre sütöttem. Amíg sült, a kakaószószhoz az egész tojásokat  a cukorral és a kakaóval habosra mixeltem, hozzáadtam a tejet és gőz fölött pudingsűrűségűre főztem, vigyázva, hogy ne főjön túl. Többször átkeverve picit hűlni hagytam, majd beletettem az apróra vágott vajat is. Amikor  a tészta langyosra hűlt, kisebb kockákra vágtam és villára szúrva megmerítettem a langyos, vajas, kakaós szószban, majd meghengergőztem az őrölt kókuszreszelékben. Hűtőben, zárt dobozban tartom, amíg el nem fogy. Ugyanezt a kakaószószt szoktam használni rétegesen rakott piskótával, tetején tejszínhabbal. Kevesebb macera, ugyanakkora siker.


Egészen ritkán, de ez is megtörténhet. A vajkakaószószban a tojás túlfő, vagy a vaj hozzáadása után kicsapódik. NO PARA! Sűrű szitán toljuk át, tökéletesen selymes lesz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése