Nyári emlék: fejtett bableves

2016. augusztus 22., hétfő


Dédmama a babot a belváros közepén a gangon és az erkélyen futtatta, tavasz kezdettől nyárutóig. Talán két pénteki bablevesre futotta belőle augusztusban, viszont zöldellt, árnyékolt, virágzott, kapaszkodott hónapokon át. Az erkélyen ültetett pedig tökéletes búvóhelynek is bevált, amikor a törhetetlen durit pohárból, a másodikról,  az erkély kőoszlopai mögül locsoltuk barátnőimmel a hideg vizet a Bajcsy Zs. út járókelőire. Dédmama különben nem hiszem, hogy különösebben túlbonyolította volna a bableves elkészítését, viszont háztartási könyveiben, ahová gondosan feljegyezte a mindennapi menüt, nem maradt ki egyetlen évben sem. Értékes jegyzeteinek nagy részét sok évvel ezelőtt az egerek ették meg, a családi tradíciókat morzsánként söprögetjük össze és panírozzuk vele lelkünket, Mimivel. 

Általában impulzív piacozós vagyok. Kimegyek, körbenézek és hagyom, hogy jobbnál jobb receptek jussanak eszembe, majd jöhetnek a szereplők. Vagy egyszerűen csak annyira megtetszik egy-egy zöldség, gyümölcs (ritkábban bár, de megesik, hogy húsféle is), hogy mindenképpen szeretném fotón megörökíteni. Most fordítva történt, napok óta fel volt írva a fejemben, a héten bizony bableves lesz. Szerencsém volt, mert Erzsike épp felfüstölt egy nemes pulyka farhátat. Aki hasonló jóságokra vágyik, keresse őt a fehérvári úti piac első emeletén, hátul. Kérdeztem tőle, hogy van-e a standjának száma, de azt üzeni, hogy elég ha a Fehérvári út felől feljönnek az emeletre és elkiabálják magukat, hogy Erzsike. Ugyan, abból van még egy, de az kicsi. Na, az nem ő, hanem a másik, a nagyobb, fiatalabb, kedvesebb. Hatalmas előnye, hogy novemberre csodás, tiszta húsú pulykát is hoz, akár egyben is. Addig meg elfelejtett  vagy sosem ismert ízű csirkét, tyúkot és füstölteket. Csütörtökön, pénteken és szombaton.  

HOZZÁ: minden ami terem, 1/2 kg fejtett bab, 1 ek étolaj, 2 sárga-, 1 fehér répa, 1 zeller, 1 karalábé, 1 kis fej hagyma, 1 gerezd fokhagyma,  1 zöldpaprika, füstölt bármi - én 1 db füstölt fél pulykahátat dobtam hozzá (ha nincs hát nincs, mehet helyette kk füstölt paprika vagy a végén karikázott lecsó-, füstölt kolbász vagy akár egyik sem), 1 marék gersli, só, bors, 1 tk pirospaprika, 1 marék petrezselyem, tárkonyecet, lekváros palacsinta

A babot kifejtettem, játszottam vele kicsit, majd leöblítettem. A füstölt pulykadarabot átmostam, használható húsos darabjait és bőre egy részét apróra vágtam, az összes tisztított zöldséget karikáztam, kockáztam és egy fazékban a felforrósított olajra dobtam, kissé átpirítottam. Hozzákevertem a babot, a gerslit, egy evőkanál liszttel stauboltam (meg-hin-tet-tem), pirospaprikával megszórtam, átkevertem,   felöntöttem kb. 2,5 l vízzel. Felforraltam, sóztam (ez a füstölt holmi sósságától függ) és közepes hőmérsékleten puhára főztem. Nyári bab lévén kb. 40 perc. Friss petrezselyemmel megszórva, tejföllel, tárkonyecettel, kovászolt kenyérrel és lekváros palacsintával teljes. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése