Szépen összeállt az egész - mint a Cassoulet

2017. december 17., vasárnap

Azzal indult pénteken, hogy megtetszett egy zacskónyi kacsaaprólék, amiben volt 4 szép kacsafarhát, (cirka 260 forintért, ami egy kuriózum nekem, mert impulzív vásárlóként aszerint főzök, ami megtetszik és többnyire később szembesülök azzal, hogy mitől lesz egy elkészült étel valóban kiadós :)). Pár liternyi alaplébe tökéletes, arra meg úgyis mindig szükség van, gondoltam elkészül egy éjszaka alatt, amíg alszom. Tényleg nem nagy ügy, zöldségek, lemosott kacsafarhát ment a fazékba, meg is főtt 2 óra alatt, az éjszaka még el se kezdődött. Aztán másnap megérkezett az egész család, az alaplevet beáldoztam ebédnek Balla mama sodorta csigatésztával, maradt a léből olyan liternyi. Közben nehézségeim adódtak a mélyhűtő további megtöltésével, sőt egyáltalán a fiókok kirángatásával - kinyitás céljából, így egyetlen megoldás maradt, megszabadulni némi kacsacombtól és kacsamelltől és körülnézni, miféle zöldek várakoznak a hűtőben és mi lesz a következő ami kikerül az éléskamrából, lévén ideje elkezdeni kipakolni az egész évben gyűjtögetett kincseimet. És akkor ráakadtam háromféle, szép színű szárazbabra. Volt benne kis fehér gyöngybab, májbab és egy tejeskávé árnyalatú cirmos tarkabab is az apróbb fajtából. Gersli is van,  - egyértelmű és az is, hogy ez mind szépen belemegy az öntöttvas edénybe, majd azzal együtt a sütőbe. De még csak szombat van most, a babnak ázni kell, a hús is fagyott, alig vártam, hogy reggel legyen... A cassoulet francia babos étel, régiónként más zöldeket, fűszereket és húsokat pakolnak bele, mindenki esküszik a sajátjára. Most leírom az én francia sóletem, egyébként fogalmam sincs más, hogy készíti, illetve egyet tudok bátran ajánlani, Evinél és Máténál is megtaláljátok, most már akár százan is mehettek, ha akartok. Eredetileg úgy saccoltam, szükség lesz 5-6 óra lassú sütésre, de aztán 4 óra alatt szépen összeállt az egész. Se kenyér, se tejföl nem hiányzik hozzá, nem érdemes elrontani. A receptem pedig itt van hozzá, bár szerintem bízzatok a fantáziátokban, mert az csuda izgalmas dolog:

HOZZÁ: kb. 80 dkg vegyes tarka, fehér, cirmos szárazbab, tisztítva 1 nagy salátahagyma, 1 közepes vöröshagyma, 5-6 gerezd fokhagyma, 1 közepes zellergumó 4-5 dbba vágva, pár szál különböző színű sárgarépa, 3-4 zellerszár, 1 zöldpaprika, 1 kisebb pár füstölt szarvas szárazkolbász felkarikázva, 1 bőrös kacsacomb, 60 dkg bőrnélküli kacsamell nagyobb csíkokra vágva, pár evőkanál kacsazsír, pár szál friss kakukkfű szál, só, 6-8 szem bórókabogyó, 6-8 szem szegfűszeg, kb. 12 szem fekete bors, 4-5 babérlevél, teáskanál őrölt koriandermag, 1 teáskanál füstölt paprika, 1,2 liter kacsa alaplé, 2 maréknyi leöblített gersli (a kacsazsír jórészt az alaplé tetejéről leszedett zsiradék volt, minden cseppje kincs), 2,5 dl langyos fehér bor

A babot előző este beáztattam hideg vízbe. Előkészítettem az öntöttvas edényt, aljába kacsazsírt öntöttem. A sütőt 200 fokra melegítettem. A zöldségeket nagyobb darabokra vágtam. A hagymákat a hússal egy nagyobb serpenyőben a kacsazsíron átforgattam, majd félretettem. Majd a zöldségeket is és a fűszereket is ugyanúgy. Az edény aljára szórtam egy adag babot, majd a zöldségek egy részét, majd babot, a hagymás húst, megint babot stb stb... Az utolsó réteg előtt elterítettem a gerslit, befedtem a maradék babbal, tetejére helyeztem a kakukkfű szálakat, kicsit rásóztam, végül óvatosan felöntöttem a füstölt paprikával elkevert, meleg kacsalevessel. Kicsit összerázogattam, majd ment a sütőbe először 20 percig a 200 fokon, majd 140 fokon további 2 órára. Akkor azt éreztem, rá kell néznem. Meglangyosítottam egy pohár száraz fehér bort és felöntöttem (sose öntsetek rá hideg bort, mert sokkot kap az étel lelke), kóstoltam, összerázogattam, majd további 2 órára hagytam, hogy tökéletesedjen. Akkor az, ha a nedvességet megitta, a babok, húsok vajpuhák. Még egy 5 percig grill fokozaton pirítottam kicsit a tetejét, majd 15 percig pihentettem, mielőtt nekiálltunk. (tálalás előtt a nem ehető részeket, mint pl. babérlevél, kakukkfű, nagyobb fűszerdarabok, mindig vegyük ki) Izgalmas íze lett, teljes valójában mestermunka. Nem magamat fényezem, az alapanyagok csodás összjátéka hozta ezt össze. Na, kinek milyen a cassoulet-ja?



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése